BankID e-legitimation
Med e-legitimation kan man snabbt via mobil/dator/bankdosa bekräfta att man verkligen är den person man utger sig för att vara vilket är väldigt fördelaktigt när man ska betala eller överföra pengar med Swish, deklarera, logga in på olika statliga hemsidor eller ansöka om ett lån online.
I dagsläget finns tre (3) olika e-legitimation (BankID) att hämta helt gratis via den egna internetbanken: BankID på kort (via bankdosan), BankID på fil (via datorn) och Mobilt BankID (via mobiltelefonen).
Såhär fungerar BankID
I grunden uppfyller de 3 metoderna samma funktion – att legitimeras på nätet utan att fysisk uppvisa en legitimation, men där den största skillnaden är vilken enhet man använder e-legitimationen på. BankID ersätter pass, legitimation eller andra fysiska legitimationshandlingar, som körkort. Idag har alla svenska banker (SEB, Handelsbanken, Nordea, Swedbank m.fl.) någon form av e-legitimation som alternativ via internetbanken.
Samtliga servicefunktioner och långivare i Sverige använder sig av BankID, Trustly AB, Instantor AB samt Telia E-leg.
Installera och aktivera Mobilt BankID
Mobilt BankID är den mest använda verifieringsmetoden och passar personer som använder mobilen mycket och oftast har den i närheten, och tar bara några minuter att aktivera via SMS (aktiveringskod) och internetbanenk.
En digital legitimation via Mobilt BankID skaffar man i 5 enkla steg:
- Hämta BankID säkerhetsapp från App Store, Google Play eller Windows Store
- Logga in på din bank med din dosa som du fick när du blev kund
- Gå till menyvalet ‘Skaffa BankID’, där beställer du BankID:t och signerar med din internetdosa
- En kod skickas till dig via SMS, så kallad ‘aktiveringskod’.
- Ange aktiveringskoden när du loggar in på den nerladdade BankID-appen (endast första gången)
- Klart – nu kan du använda Mobilt BankID
Installera och aktivera BankID på fil
BankID på fil installerar man på datorn och uppfyller samma funktion som Mobilt BankID, skillnaden är bara att BankID-programmet installeras på datorn och startas via en fil, istället för en app. BankID kallar detta för ‘BankID på fil’. Det är också enkelt att skaffa, se guide nedan.
- Logga in på din internetbank som vanligt
- Installera BankID säkerhetsapp enligt bankens instruktioner (ska vara i samma menyval som Mobilt BankID)
- Signera med bankdosan som utfärdats av din bank – i samband med detta så får du ange ett personligt lösenord som knyts till ditt BankID – signera igen
- Klart – nu kan du verifiera dig med e-legitimation via fil på datorn
Nästa gång du gör någonting som kräver digital signatur online så öppnar du bara det installerade BankID-programmet och skriver in din kod (tidigare valda personliga lösenord) – klart – nu har du legitimerat dig via BankID på fil.
Installera och aktivera BankID på kort
Bank-ID på kort är också en bra lösning för dig som vill kunna legitimera dig digitalt på internet, men som inte vill ha program och appar installerade. Istället får du ett fysiskt kort utfärdat av din bank som ser ut som ett vanligt kort, fast med BankID-loggan på.
Du kan behöva beställa BankID-kortet via internetbanken innan du kan aktivera det (om det inte redan är förinstallerat).
- Logga in på din internetbank
- Installera BankID säkerhetsprogram enligt bankens instruktioner
- Installera kortläsaren i din dator och sätt in ditt BankID-kort i den (antingen det du fått hemskickat, eller den som kom med när du öppnade bankkontot)
- Klart – nu kan du verifiera dig med BankID via kort och inloggningsdosa
Om BankID inte fungerar (felsökning)
Ibland funderar inte BankID och det kan bero på en mängd olika orsaker. Nedan listar vi de vanligaste problemen som kan uppstå tilsammans med lösningar.
Problem: BankID har installerats men inte aktiverats hos banken.
Lösning: Aktivera BankID via din bank. Du måste logga in med din bankdosa och aktivera BankID (se instruktionsguide ovan för olika typer av BankID).
Problem: Giltlighetstiden har gått ut och gäller därför inte längre.
Lösning: Du måste återaktivera BankID. I samband med detta skapas en ny giltlighetstid (gäller i 3 månader – 5 år beroende på bank/typ av Bank-ID).
Problem: BankID:t är spärrat p.g.a. missbruk.
Lösning: Du måste kontakta din bank och ta reda på varför banken spärrat ditt BankID. Om det exempelvis beror på att du avskrivs från folkbokföringen så behöver du skriva in dig igen. Om det spärrats p.g.a. att någon annan använt ditt BankID och exempelvis beställt varor i ditt namn så behöver du göra en polisanmälan, därefter kontakta banken som utfärdar ett nytt BankID.
Problem: Du har skrivit fel lösenord/PIN.
Lösning: Du måste beställa ett nytt BankID. Ett bortglömt lösenord går inte att återskapa.
Testa att BankID fungerar
Testa att BankID:et fungerar på test.bankid.com
En mängd smarta användningsområden för BankID
Med BankID kan man bl.a. logga in på Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, UC, Kivra, Skatteverket (när det är dags att deklarera) och internetbanken. Utöver detta kan man använda e-legitimationen till att ansöka om CSN bidrag, göra flyttanmälan, betala fakturor (exempelvis via Klarna). Ett av de vanligaste användningsområdena är att snabbare signera ett lån.
Hitta mer information på BankID’s officiella webbplats, support.bankid.com/sv/
Snabba frågor som rör bankID:
- Din personliga bank utfärdar e-legitimationen BankID, Sveriges mest använda elektroniska ID-handling
- Du kan endast ha en (1) aktiv BankID-legitimation åt gången
- BankID:s giltighetstid är mellan 3 månader – 5 år, men detta varierar beroende på BankID-typ samt vilken bank som utfärdat e-ID
- Det går inte att ha samma BankID på olika enheter
Hämta BankID via din personliga bank och sätt igång direkt
Klicka på länken till den bank du är kund hos för att sätta igång med Bank-ID. Du kommer direkt till den mest relevanta sidan som öppnas i ny flik:
Danske Bank
Handelsbanken
Ikano Bank
Länsförsäkringar
Nordea
SEB
Skandia
Sparbanken Syd
Swedbank
Utföra betalningar med Swish, hur fungerar det?